Vitaler op je werk, waar gaat het mis?

Duurzame en vitale werknemers zijn heel belangrijk voor organisaties. Ook als ondernemer is je vitaliteit een belangrijke basis voor je bedrijf. *Onderzoek toont ook aan dat gelukkige werknemers 12 % meer produktiever zijn dan werknemers die minder lekker in hun vel zitten. Verschillende projecten zijn en worden  gestart om de mentale en fysieke fitheid te vergroten.

 

Waar gaat het mis?

We weten allemaal dat gedragsverandering een grote uitdaging is. Het kost het brein de minste energie en moeite om de reeds gevormde manier van denken, voelen en handelen te handhaven. Excuses worden vermomd als echte redenen en we blijven doen wat we al deden.

Ik wil best bekennen ik heb een haat-liefde verhouding met sporten en eten. Echt ik heb alle sportscholen in mijn woonplaats al gesponsord en elke keer schrijf ik me weer vol enthousiasme in. Na die enthousiaste actie, neemt het enthousiasme  zeer snel af en zelfs een zeer goed uiziende personal trainer krijgt mij niet meer in meer beweging.  Sterker nog een wijntje met  lekkere hapjes ziet er dan zelfs een stuk aantrekkelijker uit dan de personal trainer.

 

Wat hebben we echt nodig?

Gelukkig kunnen we ervoor kiezen ons te gedragen op manieren die ons uiteindelijk zullen helpen onze doelen op lange termijn te behalen.

Maar daar  hebben we wel WILSKRACHT voor nodig.

Wilskracht is de brandstof die het ons mogelijk maakt te veranderen alleen het kan net als benzine in een tank opraken. Hoe meer verleidingen je moet weerstaan, hoe sneller je door je reservers heen bent. Hoe meer eisen er gedurende de dag aan je worden gesteld- zowel lichamelijk als emotioneel- hoe groter de kans dat je later geen wilskracht meer hebt.

Als je bijvoorbeeld je wilskracht gebruikt door je neiging om tegen een irritante collega te gaan schreeuwen te onderdukken, heb je wellicht ‘s avonds minder wilskracht om jezelf te motiveren om te gaan sporten. Of als je je wilskracht uitput door in de loop van de dag assertiever op te treden, stop je later misschien toch een ongezonde plak cake in je mond.

 

Tips om de mentale en fysieke fitheid te vergroten

Onderzoekspsycholoog Mark Muravan heeft meer dan 10 jaar het begrip wilskracht en zijn beperkingen onderzocht en de methodes die we kunnen inzetten om wilskracht  een opppepper te geven.

Zijn uitkomsten deel ik graag met je:

 

Tips 1: Los een ‘slechte’ gewoonte op voordat je de volgende aanpakt

Ik wilde tegelijkertijd veranderingen op verschillende gebieden van mijn leven aanpakken. Mijn conditie verbeteren- gezonder eten-  meer zakelijke successen behalen. Mijn prioriteit lag volledig bij mijn werk.

Ik houd van mijn werk, ik doe het met veel passie en enthousiasme alleen als het ten koste gaat van mijn mentale en fysieke fitheid dan gaat het niet goed.

Dus vraag jezelf af wat nu prioriteit heeft en besluit wat je als eerste wilt veranderen. Uiteraard kunnen er best verschillende gebieden in je leven zijn die je zou willen veranderen. Maar als dat zo is, probeer die dan te verspreiden. Start eerst met het ene en dan daarna pas met het andere.

 

Tip 2: Verwijder de verleidingen uit je omgeving

Het volledig wegwerken en verwijderen van verleidingen is een betere strategie als je wilt veranderen dan constant weerstand te moeten bieden aan verleidingen. Hoe zorg je ervoor dat je omgeving je helpt om aan je plannen vast te houden? Verplaats je bureau of stoel, als je teveel wordt afgeleid. Plaats een bordje net als bij een hotelkamer: niet storen . Wil je een ander ochtendritueel zet je mobiel voordat je naar bed gaat op vliegtuigmodus en zet hem pas weer aan na je ochtendritueel. Maak een afspraak met een collega voor een wandeling in je lunchtijd in plaats van doorwerken

 

Tip 3: Vergroot je wilskracht

Zoals je een spier door regelmatig trainen sterker kunt maken, kun je ook je wilskracht versterken en dus vergoten. Voordat je grotere verandering wilt, is het goed om je reserves aan wilskracht uit te breiden door je zelfbeheersing op een ander gebied  twee weken te trainen. Het kunnen kleine dingen zijn waarbij je zelfbeheersing een rol speelt, ook al hebben ze niets te maken met de verandering die je zo graag in je leven wilt aanbrengen. Het kan van alles zijn, bijvoobeeld elke dag een paar minuten in een handknijper knijpen, rechtop zitten, minder op je mobiel,  koek en snoep laten laten. Het is maar 2 weken dus het proberen waard. Welke stapjes op het gebied van zelfbeheersing zou jij in je leven kunnen zetten?

 

 

Mijn grootste tip

Wat ga je nu DOEN? Je kan wachten tot je er zin in hebt , maar dan kan je wachten tot je een ons weegt.

Ik ben benieuwd waar ga jij eerst mee starten om jouw en/of de mentale en fysieke fitheid  van je collega’s te vergroten?

 

*Onderzoek van Professor Andrew Oswald, Dr Eugenio Proto and Dr Daniel Sgroi from the Department of Economics at the University of Warwick led the research.

Bron: Verander je leven en bereik blijvend resultaat Rob Yeung

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *