Eindelijk doen wat je niet durft

Je baan opzeggen, solliciteren naar een nieuwe functie, een toespraak houden, alleen op reis gaan of een wereldreis maken. Zoveel dingen waarvoor je moed ontbreekt, maar die je eigenlijk dolgraag zou willen. Gebruik de komende periode om te ondekken hoe je de sprong kunt wagen. Eindelijk doen wat je niet durft, drie tips voor meer lef in je leven!

Wat gebeurt er als er aan je gevraagd wordt om voor een grote groep mensen te spreken. Wellicht denk je dat is niets voor mij, ik word er alleen maar doodzenuwachtig van. Maar wanneer je anderen hoort spreken, zou je dat stiekem ook wel graag willen. Soms doen we dingen niet, zeggen we met een smoes af. Zijn we opgelucht –en teleurgesteld…..

 

Wat zou je doen, als je alles zou durven, en als je bovendien de garantie had dat het ook een succes zou worden? Zou je bijvoorbeeld meer voor jezelf opkomen, iemand de waarheid zeggen? In een vergadering het woord nemen? Auditie doen? Het roer om gooien? Je baan opzeggen? Alleen reizen? Parachutespringen? Een boek schrijven? Meer initiatief nemen in de liefde? Een nieuwe opleiding? Voluit dansen als nog niemand danst?

 

Helaas, soms missen we moed en lef om de dingen te doen die we heel graag zou willen doen. En dan kijken we bewonderd of jaloers naar anderen die het wel doen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Gebruik de komende periode om te oefenen via de volgende 3 tips:

Maak een lijstje met wat zou je doen , als je alles zou durven, en als je bovendien de garantie had dat het ook gaat lukken? Bedenk volgens bij elk punt wat het je zou opleveren en wat zou je missen je als je het niet doet.

 

Tip 1: Wat houd je echt tegen?

De reden waarom we dingen niet doen zijn onze natuurlijke angsten. Angsten zitten diep in ons verankerd, daarom volgt ons gevoel niet altijd onze logica, het volgt de logica die de evolutie erin heeft gebouwd. De mens is een groepsdier voor wie de mening van de ander van essentieel belang is voor zijn overleven. Elke actie die tot afkeuring, afwijzing of falen kan leiden is een risico voor dit groepsdier. Je hart volgen is eenvoudig om te zeggen, maar het is zeker niet automatisch je instinctieve keuze. Doen wat je belangrijk vindt, is effectief omgaan met sociale druk en angst. Angst is een natuurlijk proces, een gegeven waar ieder mens mee te maken heeft.  Dat heb ik ook nu ik dit aan het schrijven ben, de vraag is wat doe je met je angst. Ga je op de vlucht (soms een wijze beslissing) of ga je rustig voorwaarts. Soms moet je zelf eerst de angst overwinnen voor je angst begrijpt.

 

Oefening: Neem je angsten onder de loep

  1. 1.Kies uit de lijst de activiteit die je het liefst zou willen doen. Welke angstwekkende gedachten komen naarboven? Verwoordt het ze zo precies mogelijk. Bijvoorbeeld: Straks vinden ze mij niet goed genoeg, niemand zit te wachten op mijn nieuwe idee, het gaat vast mis als ik iets nieuws ga doen, mensen vinden mij vast raar, gek of belachelijk, als ik een fout maak vindt iedereen me dom.
  2. Kijk vervolgens hoe realistisch die gedachte is. Ga ze toetsen, alsof ze voor de rechtbank komen. Zijn er argumenten vóór en tegen te noemen, en welk bewijs is daarvoor? Check eventuele denkfouten: zwart-wit denken kijk ook eens naar het grijze stuk, invullen wat een ander denkt, meer aandacht geven aan het negatieve dan positieve, vergaande conclusies trekken op basis van één gebeurtenis, of van te voren al grote problemen zien.
  3. Bedenk vervolgens een andere helpende gedachte: zonder fouten geen succes, echte intelligentie is fouten durven maken, ik laat andere denken wat ze willen ik heb mijn handen al vol aan mezelf

 

Tip 2: Gooi je perfectionisme over boord

Soms leg je de lat zo hoog dat je pas tevreden bent als het resultaat perfect is, maar dan is het nooit af. En als je inschat dat het resultaat niet haalbaar is dan doe je het maar niet- of , als het echt moet, met veel inspanning. Je kunt je perfectionisme het beste tegengaan door je doel te veranderen. Het is dan niet meer ‘de perfecte presentatie neerzetten’ maar ‘leren om iets voor een groep te zeggen’ Maak er een leerdoelstelling van en zie je vaardigheden als een beginpunt, van waaruit je verder kunt ontwikkelen.

 

Tip 3: Doen!

De beste manier om iets te de durven, is toch echt te doen, doen, doen en te oefenen, oefenen, oefenen! ‘Vaak weet je niet precies wat de uitkomst zal zijn van je actie, maar als je niets doet is er zeker geen resultaat’ Mahatma Ghandi

  • Bedenk eerst kleine stapjes waarmee je gaat oefenen, van moeilijkheidsgraad 10 tot 100 en begin met het makkelijkste.
  • Maak concrete afspraken met jezelf en laat het een ander weten
  • Vier alle dus ook kleine successen
  • Lach om jezelf als het even niet lukt
  • Evalueer niet voortdurend wat je doet en geniet van de reis
1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *