Doe deze 3 dingen niet als je leiding geeft

  1. Geef je leiding en merk je dat je iets niet voor elkaar krijgt? Veel managers hebben het druk en zijn vooral bezig met reageren op de omgeving. Wees alert op de volgende 3 onderwerpen want zij houden je in de waan van de dag en stoppen je ontwikkeling als manager

 

  1. Het een zeggen en het ander doen of denken

Mensen doen niet wat je zegt mensen doen wat ze zien en voelen.

In onze hersenen hebben we spiegelneuronen. Spiegelneuronen zijn neuronen die actief of actiever worden wanneer je waarneemt wat iemand anders doet, op dezelfde plek in de hersenen als bij degene die de actie uitvoert.  Er bestaat als het ware een soort wifisysyeem tussen jou en je collega’s  Jouw intenties, emoties en acties hebben een natuurlijke reactie bij je collega’s.Je zal dus altijd informatie zenden of je wil of niet, ook al zal je wellicht sommige zaken liever verborgen willen houden..

Heb je collega’s die hun verantwoordelijkheid niet nemen of problemen niet aankaarten, dan moet je nagaan welke rol je hier in speelt. Vertoon en stimuleer je het gedrag dan je van de ander verwacht? Of ben jij de manager die zegt dat fouten gemaakt mogen worden en de fouten die je zelf maakt niet vertelt.

Beslissen en voorbeeldgedrag in lijn met je doelen en waarden, is dus essentieel. Goed voorbeeld doet goed volgen

 

  1. Geen tijd nemen voor zelfreflectie 

Hoewel het natuurlijk geen verrassing is dat de basis voor goed leiderschap bij jezelf ligt, wordt er toch vaak gekeken naar hoe we anderen kunnen beïnvloeden of motiveren. Daarbij wordt voorbijgegaan aan een essentieel aspect van goed leiderschap, namelijk zelfbewustzijn en zelfacceptatie. Zelfkritiek leidt vaak tot kritiek op anderen. Wat je van jezelf niet accepteert, accepteer je ook niet bij een ander. Wanneer je niet weet waar je voor staat en hoe je gedrag op anderen overkomt, stopt je ontwikkeling.

Wanneer heb je voor het laatst persoonlijke feedback gevraagd en er ook zichtbaar iets mee gedaan?

Van focus op anderen naar eigen inzicht

Neem tijd voor je EIGEN persoonlijke ontwikkeling en persoonlijk leiderschap. Wees bewust van je eigen gedachten, emoties en handelen. Wat kun je nog verder ontwikkelen? Laat dat je volgende actiepunt zijn.

 

  1. Het probleem tot in detail analyseren

Misschien houd je van het analyseren van problemen. Je gaat op zoek naar de gedragsproblemen en je kijkt te weining naar oplossingen. Wat je aandacht geeft groeit. Dus als  je te veel aandacht richt op het analyseren zal dat ook groeien. Vaak komen daar ook gevoelens van schuld of onvermogen bij. Ook dat krijgt dan aandacht. Vraag jezelf af wat is de oplossing in plaats van wat is het probleem. Geef de oplossing de meeste aandacht.

 

‘Als je daden anderen inspireren om meer te dromen, meer te leren, meer te doen, en meer te worden, dan ben je een echte leider’. John Quincy Adams

 

 

Vitaler op je werk, waar gaat het mis?

Duurzame en vitale werknemers zijn heel belangrijk voor organisaties. Ook als ondernemer is je vitaliteit een belangrijke basis voor je bedrijf. *Onderzoek toont ook aan dat gelukkige werknemers 12 % meer produktiever zijn dan werknemers die minder lekker in hun vel zitten. Verschillende projecten zijn en worden  gestart om de mentale en fysieke fitheid te vergroten.

 

Waar gaat het mis?

We weten allemaal dat gedragsverandering een grote uitdaging is. Het kost het brein de minste energie en moeite om de reeds gevormde manier van denken, voelen en handelen te handhaven. Excuses worden vermomd als echte redenen en we blijven doen wat we al deden.

Ik wil best bekennen ik heb een haat-liefde verhouding met sporten en eten. Echt ik heb alle sportscholen in mijn woonplaats al gesponsord en elke keer schrijf ik me weer vol enthousiasme in. Na die enthousiaste actie, neemt het enthousiasme  zeer snel af en zelfs een zeer goed uiziende personal trainer krijgt mij niet meer in meer beweging.  Sterker nog een wijntje met  lekkere hapjes ziet er dan zelfs een stuk aantrekkelijker uit dan de personal trainer.

 

Wat hebben we echt nodig?

Gelukkig kunnen we ervoor kiezen ons te gedragen op manieren die ons uiteindelijk zullen helpen onze doelen op lange termijn te behalen.

Maar daar  hebben we wel WILSKRACHT voor nodig.

Wilskracht is de brandstof die het ons mogelijk maakt te veranderen alleen het kan net als benzine in een tank opraken. Hoe meer verleidingen je moet weerstaan, hoe sneller je door je reservers heen bent. Hoe meer eisen er gedurende de dag aan je worden gesteld- zowel lichamelijk als emotioneel- hoe groter de kans dat je later geen wilskracht meer hebt.

Als je bijvoorbeeld je wilskracht gebruikt door je neiging om tegen een irritante collega te gaan schreeuwen te onderdukken, heb je wellicht ‘s avonds minder wilskracht om jezelf te motiveren om te gaan sporten. Of als je je wilskracht uitput door in de loop van de dag assertiever op te treden, stop je later misschien toch een ongezonde plak cake in je mond.

 

Tips om de mentale en fysieke fitheid te vergroten

Onderzoekspsycholoog Mark Muravan heeft meer dan 10 jaar het begrip wilskracht en zijn beperkingen onderzocht en de methodes die we kunnen inzetten om wilskracht  een opppepper te geven.

Zijn uitkomsten deel ik graag met je:

 

Tips 1: Los een ‘slechte’ gewoonte op voordat je de volgende aanpakt

Ik wilde tegelijkertijd veranderingen op verschillende gebieden van mijn leven aanpakken. Mijn conditie verbeteren- gezonder eten-  meer zakelijke successen behalen. Mijn prioriteit lag volledig bij mijn werk.

Ik houd van mijn werk, ik doe het met veel passie en enthousiasme alleen als het ten koste gaat van mijn mentale en fysieke fitheid dan gaat het niet goed.

Dus vraag jezelf af wat nu prioriteit heeft en besluit wat je als eerste wilt veranderen. Uiteraard kunnen er best verschillende gebieden in je leven zijn die je zou willen veranderen. Maar als dat zo is, probeer die dan te verspreiden. Start eerst met het ene en dan daarna pas met het andere.

 

Tip 2: Verwijder de verleidingen uit je omgeving

Het volledig wegwerken en verwijderen van verleidingen is een betere strategie als je wilt veranderen dan constant weerstand te moeten bieden aan verleidingen. Hoe zorg je ervoor dat je omgeving je helpt om aan je plannen vast te houden? Verplaats je bureau of stoel, als je teveel wordt afgeleid. Plaats een bordje net als bij een hotelkamer: niet storen . Wil je een ander ochtendritueel zet je mobiel voordat je naar bed gaat op vliegtuigmodus en zet hem pas weer aan na je ochtendritueel. Maak een afspraak met een collega voor een wandeling in je lunchtijd in plaats van doorwerken

 

Tip 3: Vergroot je wilskracht

Zoals je een spier door regelmatig trainen sterker kunt maken, kun je ook je wilskracht versterken en dus vergoten. Voordat je grotere verandering wilt, is het goed om je reserves aan wilskracht uit te breiden door je zelfbeheersing op een ander gebied  twee weken te trainen. Het kunnen kleine dingen zijn waarbij je zelfbeheersing een rol speelt, ook al hebben ze niets te maken met de verandering die je zo graag in je leven wilt aanbrengen. Het kan van alles zijn, bijvoobeeld elke dag een paar minuten in een handknijper knijpen, rechtop zitten, minder op je mobiel,  koek en snoep laten laten. Het is maar 2 weken dus het proberen waard. Welke stapjes op het gebied van zelfbeheersing zou jij in je leven kunnen zetten?

 

 

Mijn grootste tip

Wat ga je nu DOEN? Je kan wachten tot je er zin in hebt , maar dan kan je wachten tot je een ons weegt.

Ik ben benieuwd waar ga jij eerst mee starten om jouw en/of de mentale en fysieke fitheid  van je collega’s te vergroten?

 

*Onderzoek van Professor Andrew Oswald, Dr Eugenio Proto and Dr Daniel Sgroi from the Department of Economics at the University of Warwick led the research.

Bron: Verander je leven en bereik blijvend resultaat Rob Yeung

 

Drie tips om je stemming te beheersen

Herken je dat? De ene dag loopt alles op rolletjes. Sterker nog, je verbaasde jezelf hoe goed en leuk je was, je overtrof jezelf. De volgende dag lukt er juist helemaal niets. Het is zo’n dag die je snel weer wilt vergeten. Wat is het verschil? Jij bent dezelfde persoon. Je hebt dezelfde kwaliteiten tot je beschikking. Hoe kan het dat je de ene dag matig presteert en de volgende dag uitstekend? Hoe kun je bewust meer invloed uitoefenen op je gedrag, zodat jij het resultaat krijgt wat jij wilt?

Bewust zijn van je neurofysiologische toestand. Oftewel je stemming. Er zijn happy stemmingen bijvoorbeeld: liefde, vertrouwen, innerlijke kracht, blijdschap, enthousiasme of rust. Er zijn ook verlammende stemmingen bijvoorbeeld: somberheid, angst, frustratie, verdriet, verwarring, wantrouwen. We hebben ze allemaal.

Je stemming maakt het verschil. Ons gedrag is het resultaat van onze stemming. Mensen die erin slagen om hun stemming positief te beïnvloeden bereiken ook sneller hun doel. Als je je stemming kunt veranderen of de stemming van anderen dan kun je ook gedrag veranderen. Je stemming begrijpen is de sleutel tot het begrijpen van verandering. Het vermogen om je leven te besturen is het vermogen om je stemmingen te beheersen

 

Er zijn twee manieren om je stemming te veranderen:

  • Door je innerlijke representatie te veranderen
  • Door je fysiologie te veranderen

 

Innerlijke representatie veranderen

De stemmetjes in ons hoofd kennen we allemaal. Dus wees voorzichtig in hoe je tegen jezelf praat, want jij bent degene die luistert. En niet alleen stemmetje, ook de beelden, geluiden, gevoelens, geur en smaak. De combinatie van zintuigen noemen we onze interne representatie. Interne representatie is de wijze waarop we informatie verwerken en opslaan. Het beïnvloedt direct onze stemming, fysiologie en uiteindelijk ons gedrag.

 

 

Er zijn twee dingen die we in onze interne representatie kunnen veranderen. We kunnen veranderen wat we representeren- als we bijvoorbeeld het ergst mogelijke scenario voorstellen, kunnen we het veranderen in het best mogelijke scenario. Of we kunnen hoe van de weegave veranderen. Om gewenste resultaten te weeg te brengen komt het erop aan de dingen zo voor jezelf te representeren dat je in een bekrachtigende stemming komt.

Daar hebben we verfijndere instrumenten nodig om werkelijk toegang te krijgen tot wat er in onze hersenen gebeurt. Submodaliteiten bijvoorbeeld. Dat zijn de kleinste en nauwkeurigste bouwstenen waaruit onze interne representatie is opgebouwd. Oftewel: submodaliteiten zijn de verfijning van jouw zintuigen. Het is onze innerlijke bioscoop, die onze stemming bepaalt. Jij kunt je hersenen op eenzelfde manier dirigeren als een fimregisseur om een stemming te creëren die je nodig hebt.

 

Experiment

We weten niet hoe de werkelijkheid werkelijk is. We weten alleen hoe we die aan onszelf weergeven.
Denk aan iets waar je tegenop ziet. Bijvoorbeeld een gesprek met een collega of sporten

En als je er een beeld bij hebt, kijk dan naar het beeld. Is het kleur of zwart/wit,  helder of dof, stilstaand of bewegend. Is het beeld helemaal om je heen of zie je een omlijst beeld. Zie jezelf in het beeld staan of kijk je door je eigen ogen? Heb je er geluid bij? Hard, zacht, ver weg of dichtbij, tempo snel of langzaam, hoe is de intonatie? Misschien heb jij ook een gevoel bij dat je ergens in je lichaam voelt, misschien heeft een vorm of temperatuur.

Wees nieuwsgierig en ervaar het verschil!

Ga nu experimenteren met het beeld en/of geluid en/of gevoel. Check wat er met je gebeurt, als je bijvoorbeeld het beeld verder weg of dichtbij zet in zwart  wit  of kleur of als of jezelf in beeld zet. Het volume zachter of harder. Het gevoel verplaats. Ga ontdekken hoe je de innerlijke representatie zo kunt weergeven, zodat het je helpt in plaats van belemmert.

Onder een lijstje met mogelijke submodaliteiten waarmee je kunt experimenteren

Beeld: Kleur/zwart-wit, film/stilstaand, helder/dof, dichtbij/ver weg, hoog/laag, rechts/links, helemaal om je heen/kader, door je eigen ogen of je ziet jezelf in het beeld staan
Geluid: Volume, binnen of buiten je, ritme, tempo, pauzes, toonhoogte, richting
Gevoel: Binnen of buiten je, temperatuur, beweging, locatie, intensiteit, vorm

 

Drie tips om je stemming te beheersen:

Tip 1: Direct en snel je stemming veranderen, verander dan je fysiologie. Verander je houding, ademhaling, spierspanning en eventuele gebaren
Tip 2: Zie je ergens tegenop, bedien als een dj een eigen draaipaneel en verander de submodaliteiten
Tip 3: Bij innerlijke dialogen die je belemmeren, draai de volume zachter of hoor jezelf dezelfde dingen op een flirtende, verleidelijke toon zeggen

 

Bron: Boek Ken je mij? De kracht van succesvol jezelf zijn