De sleutel tot meer FLOW

Mensen zetten hun beste prestatie neer en ervaren de meeste voldoening wanneer ze in de flow zijn. Flow ervaar je wanneer je helemaal opgaat in wat je doet, zonder tijdsdruk of angst dat iets niet lukt. De tijd vliegt ongemerkt voorbij en het lijkt wel vanzelf te gaan. Slechts 20 tot 30% van de mensen ervaart regelmatig flow in hun werk. Hoe zorgen we voor meer flow en wat kunnen we leren van ons brein? Ik vertel je hier alles over in deze blogpost “de sleutel tot meer flow”.

 

Onze ingebouwde to-dolijst

Alles wat je doet, te doen alsof dat het enige is wat je wilt doen en hoeft te doen. Volledige focus op wat je doet. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Onze aandacht gaat naar morgen of wat je allemaal nog moet doen.

In de psychologie wordt dit het Zeigarnik-effect genoemd. Onze voorouders hadden geen agenda’s of to-do lijstjes. Je moest het gewoon onthouden en als je iets vergat dan had je een probleem.Daarom heeft ons brein een ingebouwde to-dolijst die jou continu reminders stuurt  wanneer een taak nog niet is voltooid of je een doel nog niet hebt bereikt. Het geheugensysteem kan een onvoltooide taak of onderbroken taak niet vergeten en hierdoor is er geen volledige focus op een nieuwe taak. Het veroorzaakt vaak frustratie.

 

Stop met multitasken

De kans bestaat dat we dan meerdere dingen tegelijk gaan doen, omdat we dan denken  sneller klaar te zijn. Helaas is dit geen oplossing, sterker nog ons brein raakt hiervan uitgeput. Natuurlijk zijn er taken die we vanuit gewoonte uitvoeren en die we kunnen multitasken, bijvoorbeeld praten en wandelen tegelijk. Dit zijn taken die we automatisch en routinematig uitvoeren. Maar zodra één van beide activiteiten extra aandacht vergt, stop je –even- met de andere activiteit. Onze hersenen kunnen namelijk niet tegelijkertijd de aandacht richten op 2 taken. Door multitasken verlies je energie, en maak je meer fouten en ben je minder productief.  Welke 3 dingen leiden jou het meeste af? Wat zou je kunnen verbeteren, zodat je minder multitaskt?

 

De sleutel voor meer FLOW

Leer van binnen naar buiten te leven en te kijken in plaats van te oordelen. Alle antwoorden zitten in jezelf, nooit in die ander. Onze overtuiging dat we het weten of moeten begrijpen, zit ons vaak in de weg. We kunnen nooit alles weten in dit bestaan en je hoeft het ook niet allemaal te begrijpen.  Hoe meer je geobserdeerd bent door wat komen gaat, positief of negatief, hoe minder je aandacht is bij wat nu gebeurt. Dus ontspan, en enjoy the ride.

 

TIPS

  • Focus op één taak tegelijkertijd en plan voldoende tijd in voor deze taak . Rond deze taak eerst af voordat je met een andere taak begint.
  • Doe iets waar je totaal achter staat, weer trouw aan jezelf
  • Accepteer wat je niet kunt veranderen
  • Sta stil bij wat je doet, bepaal wat belangrijk is en focus je aandacht daarop
  • Geniet van wat je doet ongeacht de barrières en ongeacht de verwachte uitkomst
  • Manage niet de tijd, manage je staat van zijn

 

Bron: Neuroleiderschap, FLOW en de kunst van het  zakendoen, Stop, denk doe

 

Die leuke, slimme, mooie andere………..

Vergelijken met de ideale andere

Ik heb weer vakantie en ik lig op mijn strandbedje, nu lijkt het me heerlijk om Doutzens lichaam te hebben. En met dat mooie lijf op het strandbedje te liggen, op te staan en gracieus naar de zee te lopen en ook weer gracieus uit de zee te lopen. Dat laatste vind ik nog veel knapper. Ik kijk naar mijn buik, mijn cellulitis, zwabberarmen en borsten die het verliezen van de zwaartekracht en mijn humeur wordt er niet beter op.  Jezelf vergelijken heeft een negatief effect als je jezelf vergelijkt met iemand die het zó veel beter doet dat jij hun doel niet kunt bereiken. Je vergelijkt jezelf dan met de ideale andere.

Vergelijken met je ideale zelf

Sommige vergelijken zichzelf met hun ideale zelf, die op alle fronten perfect is. Als je daar naar blijft streven is de kans groot dat je jezelf keer op keer teleurstelt , want je gaat niet aan je ideale zelf voldoen. Streef niet langer perfectie na voor jezelf en anderen en denk bij jezelf: ‘Ik heb het recht om te willen uitblinken en niemand eist dat ik perfect ben.’

 

Waarom vergelijk jij jezelf met anderen?

Een grote sturing van vergelijking is groepsgedrag. Wat is de mening van de anderen in de groep? Denk ik daar hetzelfde over? Gedraag ik me net als anderen in de groep? Erbij willen horen en waardering krijgen vloeien voort uit het aangeboren menselijke verlangen om deel uit te maken van een groter geheel. Acceptatie door de groep was voor onze voorouders bepalend voor hun overlevingskansen. Uit hersenonderzoeken blijkt dat dezelfde hersengebieden actief zijn bij sociale afwijzing als fysieke pijn. We willen niet afgewezen worden.

 

Mensen beoordelen zichzelf door zich te vergelijken met anderen. Die beoordeling geeft informatie over jezelf. Waar sta jij en waar staan zij? Je kunt jezelf ook beter gaan voelen, als je je met een ander vergelijkt. Als je je zelf vergelijkt met mensen die in jouw perceptie slechter af zijn, zie je jezelf beter dan de anderen. Dat versterkt je zelfbeeld.  Ook kan je informatie zoeken om je zelfbeeld te  bevestigen – klopt het wel wat ik denk? Vergelijken zorgt voor jaloezie, frustratie en ook voor verbetering en ontwikkeling.

 

Van vergelijken naar inspireren

Wil je jezelf verbeteren, dan vergelijk je jezelf met iemand die het in jouw perceptie beter doet. Iemand in wie jij je in herkent wat betreft ervaringen, kennis, uiterlijk, houding of gedrag. Om jezelf te ontwikkelen is een rolmodel perfect om je te inspireren. Niet om een kopie van je rolmodel te worden, maar om een deel van je model over te nemen, zodat jij gestimuleerd wordt om jezelf te verbeteren. Of je nu wilt ontdekken waar iemand zijn creativiteit vandaan haalt of discipline, je stelt in beide gevallen dezelfde vragen. ‘Als ik eens een dag in jouw schoenen kon staan, wat zou ik dan moeten doen om net zo te denken en te handelen als jij?’

 

Wat je kunt leren van Einstein?

Je kunt geen tweede Einstein, Beethoven of Edison worden. Als je precies zoals zij zou willen denken en dezelfde prestaties zou willen leveren, zou je moeten beschikken over hun unieke denkvermogen en hun onherhaalbare voorgeschiedenis. Zonder te pretenderen dat jij een Einstein kan worden, ga ik er wel vanuit dat jij kan leren als Einstein te denken. Als je zijn denkwijze in jouw bestaan kan toepassen, kan je nog meer uit jezelf halen. Je bent in staat elk menselijk gedrag te modelleren als je de opvattingen, de fysiologie en de  specifieke gedachteprocessen (strategieën) die eraan ten grondslag liggen, meester kunt worden. Het is belangrijk dat je van de ander weet wat, hoe en waarom hij/zij het doet.

 

Je gaat ontdekken wat essentieel is voor jou. Wat is het verschil dat het verschil maakt. Wat doe jij niet of minder en de ander wél op het gebied van fysiologie (wat), strategie (hoe) en waarom (overtuigingen)? Voor de ‘wat’ kun je de buitenkant observeren, voor de ‘hoe’ en ‘waarom’ moet je vragen stellen.

 

Tip: Modelleer de volgende keer dat je iemand ziet die je bijzonder succesvol vindt, die je respecteert en bewondert, diens fysiologie. Speel ermee en ervaar de veranderingen in jezelf.

 

Bron: Boek Ken je mij? De kracht van succevol jezelf zijn!

Mens erger je niet!

‘Als je anderen de schuld geeft, mis je de kans om te veranderen’, zeg ik tegen de medewerkers van een verzekeringsmaatschappij. De groep bestaat uit verschillende leeftijden en functies. Mijn workshop is een onderdeel van hun vitaliteitsprogramma. De vraag die ik laat landen is: ‘Waar erger je je aan?’

 

De een roept: ‘Ik erger mij aan mensen die arrogant zijn. Zijn achterbuurvrouw: ‘Mij irriteren luie mensen.’ En van achter hoor ik: ‘Ik hou niet van dominantie.’ En ondertussen noteert mijn viltstift gretig de ergernissen uit het publiek op een flipover.

Als alles staat genoteerd, geef ik het woord aan een medewerker die haar ergernis toelicht. ‘Als het druk is, dan is er een collega die altijd moppert en zeurt. Daar word ik echt gek van.’ Ik schat haar een jaar of 30 en als ik haar even lang aankijk, vervolgt ze: ‘Het is echt een irritante vent die mijn motivatie wegneemt.’

 

Ik pak een spiegel uit mijn reiskoffer en stop die in haar handen. ‘Ken je de uitdrukking wat je zegt ben jezelf.’ Hier moet ze even over nadenken en ze vraagt: ‘Wat bedoel je precies? Mopper ik zelf dan?’ ‘Wellicht te weinig…. Je hebt misschien jezelf het mopperen ontzegd. Ooit heb je bepaald dat mopperen irritant is, en omdat je het niet bij jezelf accepteert, veroordeel je dat wanneer een ander moppert. Perceptie is projectie. Mag ik je uitdagen?’

Ik zet de spiegel neer en spreek de hele zaal voltallig aan: ‘Als je van jezelf niet accepteert dat je lui mag zijn of mag mopperen. Dan veroordeel je dat gedrag bij jezelf en de ander. Vervolgens zal je juist NIET gaan mopperen of lui zijn en in plaats daarvan bijvoorbeeld niets zeggen of hard werken. Het gedrag dat voor jou vervelend is, maar voor de ander niet, verstop je. Er ontstaat een conflict…. maar vooral in jezelf.’

 

En ik neem een stap terug, haal adem en vervolg: ‘Stel dat je precies het tegenovergestelde doet wat je hebt afgeleerd. Stel dat jij afgeleerd gedrag dat je veroordeelt eens uit de schaduw haalt en in het licht zet, wat zou het je dan opleveren?’ Ik zie mensen nadenken en construeren hoe het zou zijn als ze bijvoorbeeld ineens luier zouden zijn, terwijl ze dat normaal niet doen.

Nu ik merk dat ze het bewust zijn geworden vraag ik nog een rondje: ‘Wat zou het je opleveren als je voor een dag de boeg omgooit en net zo arrogant of lui zou zijn als de persoon waarvan je het afkeurt.’ De een reageert op arrogantie: ‘O ja maar daardoor zou ik wel mezelf laten zien, daar word ik wel zichtbaar door.’ En degene die na omdenken van ijverig lui zou zijn: ‘Ik kan ontspannen en ik hoef me minder te bewijzen.’ En bij degene die moppert, maar nooit wilde: ‘O maar als ik mopper kan ik grenzen aangeven.’

En dat is de tip die ik mijn toehoorders meegeef. Benoem eens je irritatie bij een ander, want dat geef je de gelegenheid een verborgen aspect  in jezelf te vinden. Daag jezelf uit tot zelfreflectie.

 

Dus ik kijk de 30-jarige medewerkster weer aan. ‘Verspil je energie niet aan het veroordelen van de ander, maar gebruik het voor je eigen ontwikkeling. Ik zou de ‘ irritante ‘ collega bedanken met een bloemetje want hij is nu de sleutel tot jouw persoonlijke ontwikkeling.’